contactformulier op je website

Waarom zou je een contactformulier op je website zetten?

Je website is live. Je hebt inhoud toegevoegd, een mooi logo en kleurenpalet geïmplementeerd en afbeeldingen toegevoegd aan je content.
 
Nu vraag je je af of een contactformulier op je website je kan helpen.
 
Heeft een contactformulier nut en kies je best voor een formulier of eerder voor een vermelding van je telefoonnummer en email adres?
 
Als je wil dat bezoekers en klanten je vaker contacteren, kies je best voor de implementatie van een contactformulier of een contact pagina.
 
Lees hier enkele redenen waarom dat zo is.
Een contactformulier is een website sectie met invulvelden langs waar jouw bezoekers je kunnen bereiken met een boodschap of bericht.
 
De velden in het formulier worden ingevuld door een website bezoeker. Daarna klikt men op verzenden en komt de informatie van deze velden bij de website beheerder terecht.
 
Als beheerder kies je zelf welke velden verplicht in te vullen zijn en welke niet.

Waarom een contactformulier op je website zetten?

Er zijn verscheidene redenen waarom je een contactformulier op je website zou zetten.
 
De belangrijkste reden is natuurlijk dat mensen contact kunnen opnemen!
 
Maar het gaat verder dan dat!

Vragen stellen

Zeker bij de verkoop van services of producten in een webshop gebeurt het regelmatig dat potentiële klanten met vragen zitten.
 
Een contactformulier zorgt ervoor dat die vragen rechtstreeks aan jou gesteld kunnen worden. Het geeft je klanten vertrouwen dat ze met jou gesproken hebben voordat ze overgaan tot de aankoop van je product of service.
 
Volg deze vragen goed op om te ontdekken waar jouw bezoekers mee zitten en wat hen bezighoudt. De vragen die je regelmatig binnen krijgt, kan je bundelen in een soort van FAQ pagina met veelgestelde vragen.

Opmerkingen en feedback

Het contactformulier geeft bezoekers de kans om contact op te nemen met opmerkingen en feedback.
 
Zo zullen ze minder snel andere kanalen zoeken om hun feedback te posten.
 
Is er een probleem met je website of service? Dan kunnen mensen dat rechtstreeks aan jou laten weten.

Laagdrempelige manier van contact

Een contactformulier nodigt uit tot contact. Het werkt sneller dan een los email adres en ook een telefoontje is minder laagdrempelig.
 
Met een contactformulier kunnen bezoekers hun bericht zo lang of kort maken als ze zelf willen. Een bericht is bovendien ook super snel en makkelijk te verzenden.
 
Maak het jouw bezoekers makkelijk om contact met je op te nemen.

Vertrouwen

Het feit dat bezoekers probleemloos met jou in contact kunnen komen, is een teken van vertrouwen.
 
Het geeft aan dat jij een echt persoon bent (geen robot of onbereikbare multinational) en dat je klaar staat voor je klanten.
 
Vertrouwen zorgt er dan weer voor dat klanten liever bij jou komen dan bij een concurrent die onbereikbaar is.

Verzamel de juiste informatie

Zorg ervoor dat je met je contactformulier de juiste informatie verzamelt zodat je kunt antwoorden op vragen en berichten.
 
Vergeet je de contactinformatie van je klanten te vragen? Dan kan je ook niet antwoorden op hun vraag of opmerking.

Meteen inschrijven op je nieuwsbrief

Laat bezoekers die contact opnemen zich meteen inschrijven voor je nieuwsbrief.
 
Let erop dat je voldoet aan de privacy wetgeving!
 
Als je wil dat bezoekers zich inschrijven, moet je dat met een double-opt-in doen. Dat betekent dat je een extra vinkje moet aanbieden en dat mensen daarna moeten bevestigen dat ze effectief emails van jou willen ontvangen.

Contactformulier vs email adres en telefoonnummer

Als jij een email adres en telefoonnummer op je website publiceert, dan is dat erg handig voor klanten die contact willen opnemen.
 
Het telefoonnummer kan gewoon worden overgetypt om gebruikt te worden. Mensen nemen hun smartphone erbij en typen jouw telefoonnummer in.
 
Met je email adres gaat het anders. Ze selecteren het email adres en klikken op ‘kopiëren’.
 
Maar dan moeten ze jouw website verlaten om naar hun email programma of tabblad te gaan. Ze verlaten jouw website! En dat is bijna altijd nadelig.
 
Een contactformulier op je website zorgt er voor dat bezoekers op jouw website blijven terwijl ze contact opnemen.
 
Bovendien kan je nadat het bericht verzonden is, de bezoeker meteen verder doorheen je website leiden. Breng hen terug naar een product dat ze eerder bekeken hebben of laat je huidige promoties zien.
 
Je houdt je bezoeker dicht bij jou en geeft deze geen kans om weg te klikken van je website.

Aparte contactpagina of contactformulier onderaan elke pagina?

Wanneer je een contactformulier integreert op je website, kan je kiezen om dit formulier op een aparte pagina te publiceren.
 
Je kunt er ook voor kiezen om onderaan iedere pagina een kort formulier te vertonen. Een derde optie is om beide methodes te integreren.
 
Het voordeel van een aparte contact pagina is dat je deze pagina kan vermelden in je navigatiemenu. Zo kunnen bezoekers meteen zien dat de mogelijkheid tot contact bestaat.
 
Als je alleen een formulier in de footer zet, bestaat de kans dat bezoekers niet eens ver genoeg naar beneden scrollen om het formulier te zien.
 
Een combinatie van beide methodes is in principe de beste en zekerste manier om duidelijk te maken dat je bereikbaar bent.

Wat zet je in het contactformulier?

Je hebt besloten om een contactformulier op je website te publiceren. Maar hoe begin je daar aan en welke items moeten er zeker aanwezig zijn in het formulier?
 
Deze invulvelden moet je zeker voorzien:
 
  • Naam
  • Email adres
  • Boodschap
  • Vinkje voor de privacy wetgeving
  • Sterretjes die aangeven of een veld al dan niet verplicht in te vullen is

Waarop moet je letten wanneer je een contactformulier op je website zet?

De implementatie van een contactformulier betekent dat jij gegevens van je bezoekers verzamelt. Dat zorgt er meteen voor dat je in orde moet zijn met de GDPR of privacy wetgeving.
 
Als je gebruik maakt van een goede website bouwer kan je ervan uit gaan dat jouw website in orde is. Website bouwers gebruiken een beveiligde SSL verbinding en zijn voorzien van het verplichte HTTPS certificaat.
 
Je bent ook verplicht om bij je contactformulier een melding te maken van het feit dat je bezoeker persoonlijke gegevens achterlaat. Dit gebeurt veelal via een simpel vinkje dat je bezoekers moeten aanklikken om te bevestigen dat ze hiervan op de hoogte zijn.
 
Vergeet ook zeker niet om een privacy verklaring op je website te publiceren.

Heb jij een contactformulier op je website nodig?

Of jij zelf een contactformulier op je website wil zetten, is afhankelijk van jouw specifieke situatie.
Vooral wanneer het belangrijk is voor je onderneming of service dat klanten en geïnteresseerden je kunnen contacteren, is dat contactformulier belangrijk.
 
Wil je liever niet dat mensen contact opnemen en heb je geen baat bij contact? Dan heb je misschien geen contactformulier nodig.
 
Toch blijft het altijd een goed idee om de ene of de andere manier van contact mogelijk te maken. Je weet nooit waarom mensen contact zouden willen opnemen en je kunt er uiteindelijk alleen maar baat bij hebben!

Hoe maak je een contactformulier?

Een contactformulier is niet erg moeilijk om te maken, zeker wanneer je een professionele website bouwer gebruikt.
 
Ook wanneer je gebruik maakt van een gratis website bouwer kan je makkelijk een contactformulier integreren.
 
Je kunt het formulier in alle bouwers integreren als aparte contactpagina of je integreert het formulier handig in de footer van je website, zodat het op iedere pagina getoond wordt.

Share:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn