Een FAQ pagina met veelgestelde vragen is waarschijnlijk niet het eerste item op je to-do lijstje wanneer je een website opstart.
Toch kan die ‘frequently asked questions’ pagina een wereld van verschil maken voor jouw onderneming, voor jouw klanten en voor jouw workflow.
Dit zijn enkele geweldig goede redenen waarom jij een FAQ pagina met veelgestelde vragen nodig hebt op jouw website!
Wat is een FAQ pagina met veelgestelde vragen?
FAQ staat voor Frequently Asked Questions of veelgestelde vragen.
Een FAQ pagina bevat de antwoorden op vragen die bezoekers of klanten vaak stellen.
Wanneer je producten of diensten aanbiedt, is de kans groot dat jouw bezoekers of klanten wel eens met vragen zitten.
Die vragen beantwoord je in een soort van kennisbank of pagina met de meest gestelde vragen.
De vragen die je beantwoordt, kunnen erg divers zijn. Dit zijn enkele voorbeelden van vragen die eventueel in een FAQ pagina kunnen staan:
- Wat is de levertijd voor onze producten?
- Leveren we ook in het buitenland of alleen in eigen land?
- Kunnen producten makkelijk geretourneerd worden?
- Hoe werkt het retour beleid?
- Zijn er eventueel ook proefpakketjes om uit te proberen?
- Hebben jullie een fysieke winkel?
En zo gaat het maar door.
Om te ontdekken welke vragen jij in jouw FAQ pagina of kennisbank kan beantwoorden, lees je best nog even verder!
Waarom een FAQ pagina op je website voordelig is
Een FAQ pagina is niet alleen handig voor bezoekers en klanten. Ook jij hebt er, als ondernemer en website beheerder, heel wat voordelen bij.
Wek vertrouwen
Doordat je vragen alvast beantwoordt voordat je klanten ze moeten stellen, laat je zien dat je begaan bent met de gemoedsrust van je klanten.
Het wekt vertrouwen wanneer je laat zien dat je voorbereid bent en dat je alvast hebt nagedacht over de eventuele vragen waar je klanten mee zitten.
Minder werk voor jou!
Denk maar aan al die mails die je nu niet meer hoeft te beantwoorden.
Zonder FAQ pagina zullen klanten je een bericht sturen met hun vraag. Hou er ook rekening mee dat niet iedereen de moeite zal nemen om een email te sturen.
Velen zullen meteen afhaken als de juiste informatie niet voorhanden is!
Doordat je alle antwoorden op veel gestelde vragen al beantwoordt op je website, hoeven bezoekers minder snel contact op te nemen wanneer ze op zoek zijn naar het antwoord.
Krijg je toch nog mails? Dan kan je antwoorden met een simpele link naar de databank met informatie.
Zoekmachines zijn dol op FAQ pagina's
Wanneer je een eigen website opstart, wil je natuurlijk ook gevonden worden door zoekmachines.
En toevallig zijn zoekmachines helemaal verlekkerd op vraag-en-antwoord secties.
Kijk zelf maar even naar de zoekresultaten in Google. Wanneer je een zoekactie ingeeft, verschijnt er tussen de resultaten automatisch een stukje: ‘Mensen vragen ook’, waar Google veelgestelde vragen beantwoordt.
Dat is dan ook meteen de plek waar jouw website met de veelgestelde vragen vertoond zal worden
Overtuig potentiële klanten met je expertise
Voordat je overgaat tot de aankoop van een service of product, wil je zeker zijn dat je het koopt bij een ondernemer met kennis van zaken.
Door veelgestelde vragen duidelijk te beantwoorden, laat je zien dat je bekwaam en professioneel te werk gaat. Je toont je expertise en dat overtuigt.
Overtuig met een duidelijke structuur
Een duidelijke en overzichtelijke pagina met veelgestelde vragen is het toonbeeld van bekwaamheid.
Door een treffend antwoord te geven op vragen waar je klanten mee kampen, laat je zien dat jij met je vak bezig bent en dat je veel tijd en liefde in je onderneming steekt.
Dat zien jouw toekomstige klanten graag.
De meeste mensen zijn dan ook sneller geneigd om producten of diensten aan te kopen bij een onderneming die duidelijk en gestructureerd te werk gaat.
Welke vragen kan je zoal beantwoorden?
De vragen die je beantwoordt in de FAQ sectie van je website, zijn verschillend voor iedere onderneming.
Naast de vragen over leveringen en retours, zijn er ook heel wat vragen die specifiek met jouw vak, product of service te maken hebben.
Start alvast met de vragen die je momenteel via email ontvangt van klanten. Dat zijn de vragen die momenteel in het hoofd van je potentiële klanten spelen en je doet er alvast goed aan om deze te beantwoorden.
Daarnaast kan je zelf eens een kijkje nemen naar je website. Bekijk het koop proces alsof jij een klant bent die niets van jouw onderneming af weet. Zijn er onduidelijkheden of zou je zelf vragen hebben?
Daarna kan je eventueel een kennis of vriend vragen om hetzelfde te doen.
Zo spoor je de vragen op die eventueel kunnen ontstaan tijdens een bezoek aan jouw website of tijden de check out procedure.
Jouw website helemaal compleet maken?
Heb je al een website of ben je nog op zoek naar een goed platform waar je makkelijk een nieuwe website mee kunt bouwen?
Misschien is één van deze premium website bouwers de perfecte oplossing.
Wanneer je een webwinkel wil opstarten, moet je ook rekening houden met webshop functionaliteiten.