Je hebt een website opgestart en hoopt dat bezoekers die website snel zullen vinden.
Daarna converteren die bezoekers tot klanten en begint jouw online onderneming lekker te draaien.
Maar de bezoekers, die lijken weg te blijven. Dus je zoekt goede oplossingen.
Experts raden aan om te bloggen op je website, maar is dat effectief nuttig?
Wat zijn de voordelen van een blog op je website? Waarom zou je het doen en welke effecten mag je verwachten?
Wat is een blog op je website?
Sommige websites zijn in het geheel blogs. Ze bestaan uit blog berichten, zonder dat er verder een commerciële insteek blijkt te zijn. Dit type websites noemen we dan ook ‘een blog’.
Blogs zijn ook een interessante aanvulling op websites die wél een commerciële insteek hebben, want een blog is de ideale manier om bezoekers naar je website te brengen en je expertise te delen.
Ongeacht of je gebruik maakt van een website bouwer, zoals Wix, Webnode, Jimdo of Site123, of je maakt gebruik van WordPress voor het bouwen van je website, een blog is altijd een goede aanvulling.
Voordelen van bloggen
Bloggen heeft nog meer voordelen dan deze belangrijke rol in de koopcyclus.
Laten we even de interessantste voordelen op een rij zetten.
1. Blogs spelen een belangrijke rol in de koop cyclus
Verkoop je een product waar mensen eerst research over doen?
Dan heb je zeker al gehoord over de koopcyclus. Deze cyclus betreft het proces dat een klant doorloopt voordat die overgaat tot de aankoop van een product.
De cyclus verloopt in fases en iedere fase heeft specifieke kenmerken.
- Bewustwording
- Overweging
- Aankoop
Waar een commerciële website vaak alleen maar inspeelt op de verkoop van een product, kan je met een slim uitgestippelde blog jouw toekomstige klanten al op je website krijgen tijdens de voorgaande stappen!
Zo kan je mensen bewust maken van het probleem dat ze willen oplossen, informeren over de mogelijke oplossingen en jouw product of service naar voor schuiven als de ideale oplossing!
2. Zoekmachines houden van actieve websites
Hoog ranken in zoekmachines is niet makkelijk.
Dat had je misschien al ontdekt.
Om goed te scoren, moet je zeker wel je best doen. Een blog is een hele goede manier om zoekmachines tevreden te stellen.
Door regelmatig te bloggen (minstens één keer per maand), toon je aan dat je een actieve website hebt en dat jouw onderneming dus ook nog actief is.
Zoekmachines reageren daarop door jouw website regelmatig eens te bekijken en je inhoud te laten zien aan internetgebruikers.
3. Scoor op alle zoekwoorden die met jouw product te maken hebben
Heb jij een product of service met een belangrijk zoekwoord waar je voor wil scoren?
Probeer meteen om voor alle zoekwoorden die met het onderwerk te maken hebben, te scoren.
Zo zullen internetgebruikers altijd op jouw website terechtkomen als ze iets opzoeken over het onderwerp.
Door een slimme en strategische blog te onderhouden, word jij dé autoriteit in je vak!
4. Creëer een succesvolle website structuur
Bloggen is ook interessant voor een goede website structuur.
Door in specifieke blogposts te linken naar andere, gerelateerde pagina’s op je website, zullen zoekmachines concluderen dat die pagina waar je naar linkt best belangrijk is.
Verscheidene relevante links vanuit je eigen inhoud zorgen ervoor dat je pagina’s een boost kunt geven.
Een goede interne linkstructuur is essentieel om goed te ranken in zoekmachines.
5. Toon aan dat je een expert bent in jouw vak
Door te bloggen over je expertise, kunnen bezoekers zien dat jij echt weet waar je mee bezig bent.
Je spreidt expertise en oogst vertrouwen van je klanten en bezoekers.
Ook hier word je steeds meer een autoriteit in je vakgebied. Zorg ervoor dat je alle vragen over jouw vak beantwoord met een professioneel advies.
Vertrouwen zorgt er voor dat klanten sneller geneigd zijn om klant te worden bij jou. Iedereen koopt liever bij een expert dan bij iemand die niet goed weet waar die mee bezig is.
6. Blogberichten verschijnen veel vaker in de zoekresultaten
Blogberichten zijn echt een makkelijkere manier om vaker in de zoekresultaten te verschijnen.
En, als je in de zoekresultaten verschijnt, kunnen mensen op jouw link klikken. Ze komen dan op je website terecht en kunnen verder naar de verkooppagina’s geleid worden.
7. De kracht van long tail keywords
Long tail keywords, wat is dat?
Een long tail keyword is een zoekwoord dat mensen invoeren in zoekmachines dat langer is dan enkele woorden. Deze zoekwoorden worden steeds populairder, want we stellen graag eens een vraag aan Google.
Long tail keywords hebben dan ook een belangrijke impact op je vindbaarheid.
Het gaat hier dan ook geregeld om vraag zoekwoorden, zoals: ‘hoe lang duurt het voordat mijn elektrische wagen is opgeladen?’
Schrijf een blogpost over dat onderwerp en mensen zullen jouw website vinden wanneer ze met deze vraag zitten.
Vanuit je blogpost leid je jouw bezoekers dan verder naar de verkooppagina’s.
Dat zijn de voordelen van een blog op je website!
Dat zijn heel wat voordelen!
Hopelijk hebben we je kunnen overtuigen van het nut van een eigen blog op je website.
Of je er verder iets mee doet, kies je natuurlijk zelf. We kunnen het alleen maar aanraden!
Veel succes met je nieuwe website!